آیین نامه ثبت طرح

✅ طرح‌های ارائه شده جهت ثبت در سامانه کانون تهیه‌کنندگان رسانه‌های دیداری در بخش برنامه‌های
ترکیبی/مستند/نمایشی با مشخصات کلی و به صورت محرمانه ثبت می‌گردد.

پس از ثبت مجازی طرح، طراح محترم با امضای تعهدنامه «اصالت طرح»، امضای آن و  ارسال به همراه یک نسخه پرینت شده به دبیرخانه کانون، طراح یک کد ثبت دریافت می‌نماید که با درج آن در صفحه اول طرح خود پیش از ارائه به کارفرما، این امکان را به مشاورین حقوقی کانون می‌دهد در مواقع لزوم امکان دفاع احتمالی از صاحب طرح را پیدا می‌نمایند. بدیهی است عدم ثبت کد دریافتی موجب اختلال در فرآیند امور شده و مانعی جدی برای بهره‌مندی از خدمات پشتیبانی و حقوقی در مراجع ذیصلاح خواهد بود.

✅ در صورت تمایل به استفاده از ویترین فروش، طراح محترم علاوه بر فرم اصالت، تعهدنامه مالی را هم امضا خواهد نمود تا حقوق قانونی تمامی اعضای کانون محفوظ بماند.

✅ در مرحله بازار هم طراح محترم این امکان را دارد به صورت حضوری و در جمع تهیه‌کنندگان حاضر در بازار اقدام به معرفی و بازاریابی برای طرح خود در زمان مقرر(حداکثر 10 دقیقه برای برنامه ترکیبی و مستند و حداکثر 15 دقیقه برای نمایشی) اقدام نماید. این توضیح ضروری است سعی می‌گردد در تمامی مراحل ثبت، ویترین فروش و بازار فروش حداکثر قانون منع افشا رعایت گردد. فلذا برای خوانش طرح در بخش ویترین فقط تهیه‌کنندگان و یا مدیران احراز هویت شده امکان خوانش طرح را دارند و در بازار هم مخاطبین با تایید هویت و تعهد به رعایت قانون امکان حضور در سالن را دارند.

✅ با عنایت به پرداخت هزینه ورود توسط تهیه‌کنندگان جهت حضور در بازار و پر کردن فرم درخواست، به صورت ارائه توسط طراح انجام می‌شود و برای این منظور طراح و یا نویسنده علاوه بر حضور شخصی در جلسه خواهد داشت.

طراح جهت ثبت و ارائه خود باید به موارد زیر توجه نماید:

موضوع اصلی

طرح شما بیان کننده چه موضوعات کلیدی و اصلی هست؟ پاسخ می‌تواند عباراتی مثل تاریخ معاصر، محیط زیست، فساد اقتصادی، موسیقی، آسیبهای اجتماعی، میراث فرهنگی و …

راهنما: تگ لاین عبارتی توصیفی و اغلب هنرمندانه است که معمولا در پوستر و محصولات تبلیغی فیلم استفاده می‌شود. تگ لاین برخی فیلم‌های مشهور اینهاست: “حل این معما یک جنایت است” (خط نازک آبی/ارول موریس)، “وقتی روزنامه‌نگاری متوقف می‌شود، آتش در دریا آغاز می‌شود” (آتش در دریا/جیانفرانکو رزی)، “جوانند، عاشقند و بانک می‌زنند” (بانی و کلاید/آرتور پن)، “چه دنیای شگفت انگیزی!” (بولینگ برای کلمباین/مایکل مور)

داستان یک خطی (برای مستند و نمایشی)

راهنما: خلاصه‌ای یکی دو جمله‌ای از فیلم است که قلاب/ درگیری/ روایت اصلی داستان شما را مشخص کرده و معمولاً بینش‌های احساسی داستان را منتقل می‌کند.

خلاصه داستان – سیناپس (در بخش ثبت طرح  نمایشی)

برای آثار نمایشی ثبت و ارسال خلاصه داستان به شکل سه خطی، هشت خطی و سه صفحه ای  برای تله فیلم و ارسال خلاصه چند خطی  تمامی قسمت ها در مینی سریال و سریال الزامی است.

درمرحله فروش البته طرح گسترده تر ( تریتمنت ) برای تله فیلم و خلاصه ای مبسوط تر در حد یک صفحه برای انواع سریال های داستانی الزامی است .

تریتمنت: تقریباً شبیه یک فیلمنامه است که جزئیات صحنه‌ها، شخصیت‌ها و ساختار داستان و شیوه روایت آن را شرح می‌دهد. به طور معمول این سندی است که به طور مداوم در حال توسعه است و با گسترش داستان به روز می‌شود. برای شروع نگارش تریتمنت می‌توانید به سوالات زیر پاسخ دهید:

  1. شخصیت اصلی شما کیست یا فیلم شما درباره چه موضوعی است؟
  2. مسئله اصلی فیلم شما چیست؟
  3. روایت قصه شما در چه زمان‌ها و مکان‌هایی اتفاق می‌افتد؟
  4. چه موانعی در مسیر شخصیت اصلی قرار دارد و احتمالا چگونه برطرف می‌شود؟

توضیح:  برای طرح‌های مستند با عنایت به  ماهیت آثار با ساختار مستند در مرحله ثبت طرح ارسال خلاصه‌ای از ابتدا تا انتهای یک اثر و این که قرار است به چه هدفی منتج شود ضروری است. در مرحله ویترین و یا بازار فروش اگر پژوهشی انجام پذیرفته است هم به شکل چکیده ارائه گردد.

انتظار می‌رود علاوه بر شرح شخصیت‌ها، صحنه‌ها و موقعیت‌های کلیدی، شیوه روایت مستند، عناصر کلیدی روایت و گونه (ژانر) پیشنهادی هم بیان گردد.

نکته اول: طراحان محترم مد نظر داشته باشند تاکید بر ثبت طرح‌هایی است که پیشتر به سازمان یا نهادی ارائه نشده باشد و یا از زمان ارائه آن حداکثر یک هفته گذشته باشد بدیهی است کانون منعی برای ثبت طرح‌ها ندارد ولی فقط امکان پشتیبانی حقوقی و معنوی پس از تاریخ ثبت را دارد.

نکته دوم: طراحان محترمی که نیاز به مشاوره برای گسترش و نگارش طرح خود با استفاده از کارشناسان و تهیه‌کنندگان کانون را  دارند پس از ثبت طرح خود، درخواست را به دبیرخانه ارسال می‌نمایند که بدیهی است این بخش برای طراح بار مالی خواهد داشت. این مبلغ بنا بر نوع و ساختار طرح متفاوت خواهد بود.